I Nicaragua kanalen: Vil det noen gang bygget?
Alle vet om Panamakanalen, og hvordan den kobler Stillehavet og Atlanterhavet hav. Men vet ikke alle at USA opprinnelig ønsket å bygge denne kanalen gjennom Nicaragua, informasjon som kan finnes i nicafsbo.com. Det var kun gjennom innsatsen til noen lobbyister og den franske hensikten å selge sine interesser på Panamakanalen at denne planen ble viderekoblet.
Tidlig forslag
Som Panamakanalen, hadde ideer for bygging av trans-oseanisk kanalen gjennom Nicaragua blitt foreslått av spanske koloniale administrasjoner. Som for Nicaragua laget føderale republikk i Sentral-Amerika-består av El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua og Costa Rica-forslaget i 1825 til USA.
I tråd med sitt forslag gjort Republikken undersøkelser, som viste at kanalen ville være 278 kilometer lang. Kanalens ruten ville være parallelt San Juan River og angi Lake Nicaragua, etter som låser og tunneler skulle bygges for å koble innsjøen til Stillehavet.
Washington, DC var imponert over den foreslåtte-kanalen, som blir bedt om en presentasjon til den amerikanske kongressen av utenriksminister Henry Clay. Men avvist Kongressen det på grunn av fattigdom og politisk ustabilitet i Nicaragua-området. Den britiske tilstedeværelsen i Britisk Honduras og Mosquito Coast også spilte en rolle i avvisningen av foreslåtte kanalen.
De Nicaraguanske myndighetene slått til andre måter, ved å inngå en kontrakt med Cornelius Vanderbilt som aktivert hans selskap eneretten til å bygge en kanal i 12 år. Vanderbilts selskap, tilbehør transitt co, ville utelukkende administrere midlertidig overland handelsruten gjennom Rivas-neset. Imidlertid ble kanalen ikke fullført på grunn av Nicaraguanske borgerkrigen og William Walkers invasjonen av regionen.
Panamakanalen er bygget
To flere forslag var pitched frem for bygging av Nicaragua-kanalen. Først var i 1897 av amerikanske Nicaraguanske Canal Commission, og en annen i 1899 av isthmiske Canal Commission. Det bør også bemerkes at andre kommisjonen ga USA det andre alternativet av å fortsette franske byggingen av Panamakanalen, som var vaklende på grunn av ugjestmilde forhold og høy dødelighet blant arbeiderne.
Nicaragua kanalen møtt ennå igjen flere motsetninger, selv om flere nøkkeltall støttet ideen som Nicaraguanske statsråden i Washington Luis Felipe Corea. Den amerikanske regjeringen selv gikk i samtaler med Nicaraguanske president Jose Santos Zelaya for en leieavtale i forberedelse for bygging av denne kanalen.
Nicaragua Canal forslag til slutt mistet til Panamakanalen tilhengere når et Nicaraguanske stempel som viser det Momotombo vulkanen ble trykt. Lobbyister ledet av William Nelson Cromwell gjorde bruk av stempel å argumentere at i Nicaragua kanalen ble utsatt for trusselen om vulkanske aktivitet, selv om slike krav var ubegrunnet som Momotombo var betydelig fjernt fra den foreslåtte Nicaragua-kanalen.
Imidlertid var terningen kastet. Panamakanalen ble valgt over Nicaragua kanalen og innsatsen til Cromwell-som var under arbeidet for franske kanalen syndikatet-nedbetalt. I 1902, flertallet av amerikanske senatorer stemte for Panama, drevet av frimerker og et vulkanutbrudd i Saint-Pierre, Martinique.
Etter å ha mislyktes i å få USA å bygge kanalen, slått President Santos Zelaya til Tyskland og Japan for økonomisk støtte. Imidlertid imot USA bygging, fordi det ville utgjøre konkurranse for høy vellykket Panamakanalen.
Stede forslag
Ideen om å bygge en Nicaragua-kanalen har igjen blitt gjenopplivet i 2004. Nicaraguanske regjeringen gjort plasser å bygge en kanal som kan være store nok til å betjene moderne skip kapasiteter som har gjort dem ute av stand til å krysse Panamakanalen.
Forslagene møtte igjen voldsom motstand. Denne gangen opposisjonen kom fra miljømessige sektor, som hevdet at kanalen vil mest sannsynlig skade Nicaraguas elver og jungel.
Til tross for motsetninger kunngjorde Nicaraguan President Enrique Bolanos intensjoner om å presse gjennom med Nicaragua Canal planer. Ifølge offisielt, ville Nicaragua kanalen fungere godt med Panamakanalen-en ekspansjon som også blir foreslått å svare på nye skipet kapasiteter-fordi det krever å ha to trans-oseanisk kanalene å eksistere i Sentral-amerikanske eidet.
En av fordelene som blir sitert av Bolanos er at kanalen, som er anslått for å koste rundt US$ 18 milliarder, kan forkorte sjøen reise til og fra California og New York med en dag. I forhold til Panama-kanalen kapasitet til å innkvartere skip å ha en forskyvning av kun 65 000 tonn, rommer foreslåtte Nicaragua kanalen opp til 250 000 tonn.
Bortsett fra i Nicaragua-kanalen, det var også forslag for å bygge en overland kobling laget av to selskaper: Intermodal System for Global Transport og Inter-Ocean Canal i Nicaragua. SITTE globals forslag også ringe for en kombinasjon av olje rørledningen og fiber fiberoptisk kabel i tillegg i tillegg til en jernbane.
No comments:
Post a Comment