Katastrofer kan finne når som helst, hvor som helst. Gjenoppretting etter katastrofer kan være en stor oppgave, spesielt hvis ikke behandlet riktig. Kaos og forvirring vanligvis regelen dagen. Behovet for organisasjonen er avgjørende, og alle ønsker å gå tilbake til noen skinn av "normale" liv. Det spiller ingen rolle om det er en liten, lokal katastrofe eller en stor, nasjonal skala-hendelse. Målet er det samme; komme tilbake til noen form for normalcy så raskt som mulig.
Katastrofer, trenger ikke å være store i skala for å forstyrre dagliglivet. En brann er en katastrofe som kan påvirke bare en familie. En tornado kan påvirke en by. Disse er fortsatt katastrofer per definisjon og en periode med gjenoppretting må finne sted. Gjenoppretting innsats for småskala katastrofer er vanligvis lokale i naturen. Frivillige organisasjoner som Røde Kors og Frelsesarmeen vil ofte hjelpe med lokale katastrofe utvinning innsats. Religiøse og andre community-based grupper vil vanligvis gå inn og også hjelpe til med dette arbeidet. Mye av arbeidet utvinning faller på skuldrene til ofrene og deres umiddelbare venner og familier. Enkelte forsikringer er ofte den eneste økonomisk hjelpen.
Større katastrofer, på statlig og regionalt nivå, innebære vanligvis flere instanser som hjelper med utvinning innsats. Lokale, stat, og mange ganger, federal, byråer som alle har en hånd i den rene opp og gjenoppretting. Ressurser kan gjøres tilgjengelig for å hjelpe personer og virksomheter med deres utvinning. Føderale penger kan forespørres i større katastrofer. Le og alternative boliger er ofte satt opp til å hjelpe mennesker fortrenges fra sine hjem.
Lokale og statlige byråer har planer å minimere skader og tap av tjenester fra en katastrofe, uansett hvilken skala. En del av planen inkluderer begynner katastrofe utvinning innsats så snart som mulig. Forsinkelser i utvinning arbeid kan føre til ekstra ødeleggelse. Etter orkanene Katrina og Rita treffe Gulf-statene, startet gjenoppretting innsats så raskt som mulig. Men på grunn av den enorme omfanget av katastrofen, mange områder kan ikke nås umiddelbart og mange hjem og bedrifter måtte bli revet på grunn av fremveksten av farlig molds og bakterier. Raskere gjenoppretting arbeidet kan begynne bedre sjanse som hjemme og i bedrifter kan lagres.
Enkeltpersoner som er involvert i en katastrofe, må enten lokalt eller omfattende, stole på deres forsikring skal dekke store kostnadene for reparasjon eller å gjenoppbygge. Federal Emergency Management Agency (FEMA) og den føderale regjeringen er ikke forsikring programmer for enkeltpersoner. De kan bidra i større nødhjelp ut ved å bringe Small Business Administration's (SBA) låne programmer i lek. Dette tillater individer å sikre lav eller Nei-interessen lån for å hjelpe med reparasjoner.
Små bedrifter er ofte behandlet som enkeltpersoner under gjenoppretting etter katastrofe. SBA tilbyr lån for å gjenoppbygge virksomheten og få operasjoner flytte igjen. Andre lån og tilskudd kan være tilgjengelige, avhengig av omfanget av katastrofen og programmer som er involvert. Den enkelte staten kan tilby lav og ingen rente lån og tilskudd også. Målet med disse programmene er å få bedriftene tilbake opp og kjører så raskt som mulig å tjene fellesskap og hjelpe arbeiderne komme tilbake til sine lønns tjene posisjoner. Dette hjelper enkeltpersoner i deres utvinning innsats også.
Statlige organisasjoner og tjenester får mesteparten av føderale monies. De er rutingmotoren serverer samfunnet gjennom og etter katastrofen. De er ofte uten nødvendig utstyr eller forsyninger, og dette må bli tatt vare på raskt for å sikre fortsatt drift. Føderale penger kan også disse kanalisert gjennom lokale myndigheter i form av stipender og føderal hjelp programmer. Denne penger kan direkte og indirekte, nytte den enkelte borger.
Det er mange selskaper som spesialiserer seg på katastrofen det å bli frisk planer for bedrifter enten rådgivning eller faktiske katastrofen det å bli frisk arbeidet. De hjelper selskaper med å utvikle planer for å beskytte viktige data og informasjon under en katastrofe. De arbeider også med selskaper etter en katastrofe å utvinne og komme tilbake på sine føtter. Noen katastrofe kan føre til tap av verdifull informasjon, maskinvare og programvare for en virksomhet. Dette må gjenopprettes for å kunne fortsette virksomhet som før. Noen ganger kan det lagres og brukes på nytt; ofte må det repareres eller erstattes.
Det viktigste målet ved gjenoppretting etter katastrofe er å få enkeltpersoner og bedrifter tilbake på sine føtter og tilbake til det normale så raskt som mulig. Overgangen vil aldri bli glatt, men det bør være godt planlagt og organisert. Mange utenforstående organisasjoner kan være tilgjengelig for å hjelpe ut, selv om det er viktig for den enkelte borger eller bedrift å ha en plan på plass for å gjenopprette fra en katastrofe. Dette bør inkludere tilstrekkelig forsikring for å dekke tap og en plan for operasjoner under gjenoppretting innsats. Gjenoppretting av viktige data for en bedrift trenger kanskje assistanse fra en utenforstående som spesialiserer seg på gjenoppretting etter katastrofe. Det viktigste aspektet ved gjenoppretting etter katastrofe har en plan på plass før katastrofen streike.
No comments:
Post a Comment