Ifølge Education Act 1993 og anbefalingen har det blitt anerkjent at når som helst mulig 20 prosent av barn kan oppleve pedagogisk spesialbehov under sin karriere i skolen. Fleste av disse barna ble det anslått ville være i den ordinære sektoren og effektiv og tidlig intervensjon bør sikre at de vil gjøre fremgang uten betydelige problemer i fremtiden. Men for et mindre antall barn (anslått for å være rundt 2 til 3% av befolkningen barn), spesielle utdanningsmessige behov (noen ganger koblet til funksjonshemminger eller fysisk eller mental helse-problemer) kan være så store at bare intensiv og ofte tverrfaglig vurdering og intervensjon er sannsynlig å være effektive. Imidlertid i forhold, der er to problem som må håndteres. De er samarbeid og inkludering. Ved spesielle befolkninger, kan de til slutt føler at de er forskjellige, og begynner å føle deg utilstrekkelig. Derfor unngå disse følelsene fra å utvikle, som kan hindre fremdriften og læring, de trenger å være samarbeidet og inkludert i mainstream. Samarbeid refererer til teamarbeid og gruppe aktivitet. De trenger å gjort en del av et team, slik at de føler seg inkludert, eller en del av noe.
En måte å hjelpe befolkningen mainstream spesielle behov er å gir sosial støtte. Via veiledning rådgivere, i tillegg til fellesskapet hjelpe grupper. De kan være involvert i klubber og grupper som involverer andre elever med spesielle behov og hjelpe dem til å samhandle med den vanlige befolkningen.
Riktige verktøy og teknikker og metoder har som skal brukes, og selv om disse studentene trenger ekstra omsorg og spesiell oppmerksomhet de trenger å vite at de ikke er fremmed, ganske spesiell, og at de kan bare i tillegg være involvert med andre studenter bestander. Dette må gjøres så sammen med familiær støttesystemer. Selv om forskning viser den generelle fordelen med familie støtte, har liten oppmerksomhet fokusert på de forskjellige modellene for å gi hjelp og deres relevans for bestemte familier og barn. Fagfolkenes synspunkter på hvordan man best kan dekke behovene til familier varierer mye, og å gi hjelp virkemåtene som er ment å støtte familier kan faktisk ha motsatt effekt eller skade familie-professional forholdet.
Det er rapportert gjennom forskning at profesjonelle noen ganger sitere de "beste" for familien å unnskylde sin egen bias om kommunikasjon metodikk, å gi selektiv informasjon om muntlig utdanning, tegn eller cued tale. Profesjonelle trenger å forstå innholdet av sine relasjoner med familier og virkemåter fremme følelser av kompetanse og redusere powerlessness.
"Profesjonell som ekspert" modellen forutsetter at foreldre/omsorgspersoner mangler kunnskap og ferdigheter. Familier, oppfordres til å stole på profesjonelle for informasjon og beslutninger. "Direkte veiledning" perspektivet visninger foreldre/omsorgspersoner som noe kunnskapsrik, men needing ferdigheter og tjenester som profesjonelt ville avgjøre og gi. I "partnerskap modellen," godtar profesjonelt familiemedlemmer som likeverdige partnere. Dette familie-sentrert fremgangsmåten forutsetter at familier seg selv er i stand til å hente informasjon, ressurser og støtte, som vil gjøre det mulig for dem å løse sine egne problemer, og å gjøre valg til sin familie behov. Denne visningen som kommer ut av en empowerment perspektiv, og har potensial for langsiktige fordelene: relasjoner som oppfordrer til aktivt familie engasjement forbedre evner. Denne familien-sentrert partnerskap-modellen blir oppfattet som mest nyttig av profesjonelle som har jobbet med mange familier og deres små barn spesiell oppmerksomhet som er nødvendig for innebærer større omsorg, oppmerksomhet, fleksibilitet og kommunikasjon. Vanligvis hjelpe strategier må utvikles gjennom profesjonell veiledning og familier av spesiell elevene må integreres i programmer som er utviklet.
Referanser
1. Støtte tjenester for familier med barn som er spesielle: utfordringer for profesjonelle. {Emner i barndommen, spesialpedagogikk) Eng-Orlans, Kathryn P.-Sass-Lehrer, Marilyn; 09-01-1995
2. Spesielt tilpasset opplæring, Encarta Encyclopedia 1998.
No comments:
Post a Comment