Styreformann og grunnlegger av Massachusetts Institute of Technology Media Lab lanserte nylig $100 laptop til verdens medier. Er det nødvendig?
MIT rullet ut en en ideell organisasjon, kalt One Laptop Per Child, kan utforme, produsere og distribuere bærbare datamaskiner som vil bli gitt til ulike regjeringer til kostpris og utstedt til barn ved deltakende skoler på basis av one laptop per child. Disse maskinene vil være robust, Linux-baserte og så energieffektive at hånden spy alene kan generere nok strøm for operasjonen.
Spørsmålet for Internett-tilkobling er adressert i et par forskjellige måter, inkludert bruk av Wi-Fi, WiMax, 3 G og satellitter, samt fiber, koaksialkabel og ren gamle telefoni. Konkurranse, dereguleringen og det faktum at utviklingslandene er nå bare nye telekommunikasjon markedet, vil alle kanskje bidra til bredere nå tilgjengelighet, større båndbredde og redusere viktigst tilkobling kostnadene i disse landene.
Løsningen som tilbys er en $100 laptop: en slitesterk, allsidig maskin til en pris utviklingslandene har råd til. Det faktum at dette har blitt oppnådd er faktisk en bemerkelsesverdig prestasjon, selve begrepet som inntil ganske nylig var shunned ved industriledere som umulig.
Det sterkeste argumentet i favør av denne billig bærbar ideen hviler på laurel at de største aktivaene et folk er sine barn, og så sosiale førsteprioritet er på utdanning av disse barna. Gjennom sykdom, naturkatastrofer, krig og fattigdom, utdanning funksjoner som den primære løsningen på problemet.
De fleste lærere vil hevde at effektiv læring stammer fra et grunnleggende nivå av personlige nysgjerrighet om et emne, og i en forstand muligheten til å self-teach. Det viktige poenget her er ikke så mye hva hvert barn vet så langt det er heller slik at de kan bringe for å bære på et problem. Det er godt kjent fra case-studier at nettverk læring, utvidet ved teknologien, datamaskiner og Internett-tilkobling, bærer tunge frukt i akademiske termer.
Økonomien i en $100 laptop base rundt følgende: rundt halvparten kjøpesummen for en ny laptop er tatt av kostnadene for salg, markedsføring, distribusjon, og selvfølgelig den noensinne skamløs fortjenestemargin. Ved å sette i gang hele personmarkedet og distribuere direkte til regjeringer i fravær av profit-drevet mål en stor del av prisen per modell fordampet.
Den dyreste aspektet skulle fysisk visning. Bruk av en MIT-teknologi som kalles E-blekk som tilbyr potensial til å være så lavt som 10 cent per kvadrattomme og tilbyr dagslys lesbar klart oppløsning er lovende. Prosessor, minne og makt kan være strippet ned, ettersom funksjonaliteten til maskinen ikke trenger være så avansert utover surfing, e-post og word behandler alle som åpen kildekode, slimmed ned programvare som tar opp liten dataressurser.
Det er nå uten tvil at $100 laptop vil skje. Hensyn til om det er en god idé? Alt sier så langt Ja, selv om sosiologer har ennå til å samle sine argument på dette det synes.
No comments:
Post a Comment